gi_master, вярно се съсредоточавам върху конструкцията в случая VW, но това е съвсем съзнателно. Първоначално идеята ми беше да кажа и защо, но снощи по нощите съм пропуснал – извинявам се за което и благодаря за забележката. По мое мнение това е правно-догматически единствената конструкция, при която може да се търси несъответствие с ПЕС. Решението на Съда срещу Холандия от 2006 е пример за тези редки, но неприятни решения, при които очевидно първо е писан диспозитивът, а после са „донагласяни” мотивите (други подобни, които ми хрумват на прима виста са решенията за Валонския боклук, както и за немския закон за „зелената енергия”). Абсурдна е тезата на Съда в решението KPN/TPG, че приемането на определени специални права в устава, при приватизацията на дружествата има характер на „държавна мярка” по смисъла на чл. 56 ДЕО, която е годна да ограничи свободното капиталово движение. Ако бъде логически продължена тази теза, то мажоритарното държавно участие в определено дружество е също такава „държавна мярка”, ergo чл. 56 ДЕО забранява на държавите-членки да контролират дружества. (Друг е въпросът, че ако има инструмент от вторичното право, който задължава държавите за либерализация или приватизация на определен сектор – тогава запазването на такива специални права би било в нарушение на този акт, но не и директно на 56 ДЕО). А и като се замислим какъв е резултатът от това решение: държавата се задължава да промени устава. Но теоретично, ако другите акционери не са съгласни, държавата не може да го стори еднолично и си стои в перманентно нарушение, което не може да поправи. Толкова за тази „държавна мярка”.
Съдът се е спрял според мен на тази конструкция, защото другият вариант – да обоснове хоризонтално действие (защото държавата в качеството си на акционер участва на равнопоставени начала в оборота, а не от властническа позиция) на чл. 56 е още по-абсурден. И третият вариант (който е според мен догматически издържаният) е да се търси несъответствие между чл. 56 ДЕО и нормата от националното дружествено право, която допуска подобна корпоративна конструкция – в случая с Холандия това би означавало да бъде обърнато дружественото право в цяла Европа с главата надолу. При VW обаче си е напълно издържана обосновката на решението. И нещо важно: няма значение в чия полза е особената нормативна конструкция, стига ефектът й да е ограничаване свободното движение на капитали.
Разбира се, няма гаранция, че Съдът няма да наложи санкция на България с измислената конструкция по KPN/TPG, но заглавието на темата все пак е дали е налице противоречие с ПЕС, а не дали е възможна санкция
. То в случая „Лукойл” има и друго: „държавната мярка” е осъществена по време, когато чл. 56 не е обвързвал България (тук може и да бъркам, не знам по време на приватизацията какви са били действащите задължения по договора за асоцииране). Ако Съдът прогласи и заварени правоотношения за противоречащи на чл. 56 вече ще е напълно революционно. Така или иначе аз продължавам да съм на мнение, че в случая със "златната акция" на България в "Лукойл" противоречие с ПЕС няма.
Сега за чл. 182 ТЗ. Никога не съм твърдял, че от него може да се извлече правилото „една акция, един глас”. Също така не мисля, че такова правило би могло да се обоснове по действащото българско право, нито пък го считам за смислено. Това, което изведох по тълкувателен път е, че 182.(3) ТЗ:
Arexander написа:забранява такива привилегировани акции, които биха изкривили тежестта на гласа на акционерите в ОС по такъв начин, че с миноритарно капиталово участие да може да се осъществява пълен контрол върху дружеството.
Какво точно означава това за всяко конкретно дружество, опериращо на пазар с определени особености, емитирало акции с определени привилегии, е въпрос, за чийто отговор във всеки конкретен случай можем да разчитаме единствено на интелекта на съдията. Ако можех да формализирам съдържанието на правните норми под формата на функция, била тя елементарната 1 акция=1 глас или по-усложнена, но функция – напр:
SUM{x\in M}f(x) < (f(1) + … f(n))/2, където: n е броят акции, f(i) е брой гласове на акция номер, M е подмножество на {1,2,…n} с n/2 елемента или с прости думи казано: мнозинство не може да бъде формирано с по-малко от 50% от общия брой акции, то нямаше да ми е необходим съдия, за да решава дружествени спорове. С това щеше да се справи и един Правец 16+програма, написана от студент по информатика втори курс за няколко часа
.
А Takeover Директивата е стремеж много или малко в тази посока. Стремеж, към който аз съм твърде скептично настроен и не съжалявам особено, че Комисията не успя да я наложи политически с първоначалната концепция.