Закон за съдебната власт
Публикувано на: 06 Мар 2005, 16:09
Какво ще кажете за новата политика на назначения в ЗСВ приета от НДСВ с последното изменение на този закон?
Съюзът на съдиите в България алармира за вредни последици от изменения в Закона за съдебната власт
1 Март 2005, Вторник, 15:14
Източник : БГНЕС
Председателят на Управителния съвет на Съюза на съдиите в България Нели Куцкова изпрати писмо до председателя на Народното събрание, с копие до министъра по европейските въпроси, ръководителя на Делегацията на Европейската Комисия и ВСС, в което се изразява тревога от последните изменения на Закона за съдебната власт. Отменянето на разпоредбата на чл. 127а в частта, с която се предвиждаше конкурс за всеки кандидат за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, застрашава реформата в правораздаването и печалните резултати скоро ще станат видими и за неспециалистите, а потърпевши ще бъдат не само съдилищата, а цялото общество, алармират от Съюза на съдиите. БГНЕС публикува пълния текст на писмото:
"С последните изменения на Закона за съдебната власт беше отменена разпоредбата на чл. 127а в частта, с която се предвиждаше, че конкурс се провежда не само за младши съдии и младши прокурори, но и за всеки кандидат за първоначално назначаване в органите на съдебната власт. В момента се провеждат конкурси само за младши съдии и прокурори. На последния конкурс за 44 младши съдийски места се явиха 1 011 кандидати.
Същевременно, законът дава възможност за районни съдии да бъдат назначавани кандидати, които не са се явили на конкурс или не са го издържали успешно. На практика се стига до абсурдното положение за районни съдии да бъдат предлагани лица, които са се провалили на изпита за младши съдии. За чест на мнозинството от ВСС, част от тези предложения бяха отхвърлени. Но и при най-повърхностен преглед на протоколите от заседанията е видно, че за по-малко от година по реда на “изключението” в съдилищата са назначени над 20 души.
Очертава се тенденция за съдии да бъдат назначавани хора, които не притежават необходимите професионални и нравствени качества, изисквани от закона. Вече има случаи младши съдии, които са работили като такива в продължение на 2 години, с продължение от законно допустимите 6 месеца, да не бъдат предлагани за районни съдии, защото на свободните места в съответния районен съд са назначени юристи, които не са работили в органите на съдебната власт.
Тази тенденция води до три основни сериозни вредни последици:
От една страна, използването на пролуката в законодателството действа крайно обезсърчаващо върху младите колеги, които желаят да станат съдии и се явяват на конкурс, който е по-тежък и от държавните изпити, а впоследствие биват измествани от техни колеги, които не са издържали конкурса.
На второ място – в системата влизат юристи, които са подбрани не на базата на обективна преценка на професионалните им знания, а с оглед субективната преценка на съответния административен ръководител, направил предложението.
На трето място, обезсмислят се до голяма степен вече разработените програми и самото съществуване на Националния институт на правосъдието, който беше създаден именно с цел повишаване на професионалните умения на новопостъпилите съдии – районни и младши.Освен това, налице е реална опасност младши съдии, получили достъп до системата чрез конкурс, да не получат назначения като районни съдии за сметка на външни кандидати, подбрани въз основа на неясни субективни критерии.
Считаме, че цитираното изменение на ЗСВ застрашава реформата в правораздаването и печалните резултати скоро ще станат видими и за неспециалистите, а потърпевши ще бъдат не само съдилищата, а цялото общество.
Съюзът на съдиите в България категорично настоява, да се възстанови отменената разпоредба на чл. 127а от ЗСВ, с оглед пълното утвърждаване на конкурсното начало при постъпване в съдебната система като гаранция за професионализъм в правораздаването и доверие на обществото в него. Предлагаме да се включи и допълнителна разпоредба, предвиждаща, че лица, външни на системата, не може да се назначават за съдии врайонен съд, ако за свободните места има подготвени младши съдии.
Считаме, че една такава промяна няма да отнеме време на Народното събрание, а същевременно ще бъде ясен сигнал, че народните представители се отнасят с необходимото чувство за отговорност в областта на съдебната реформа – както с оглед интересите на българското общество, така и предвид поетите ангажименти в процеса на присъединяването на България към ЕС", пише Нели Куцкова.
Съюзът на съдиите в България алармира за вредни последици от изменения в Закона за съдебната власт
1 Март 2005, Вторник, 15:14
Източник : БГНЕС
Председателят на Управителния съвет на Съюза на съдиите в България Нели Куцкова изпрати писмо до председателя на Народното събрание, с копие до министъра по европейските въпроси, ръководителя на Делегацията на Европейската Комисия и ВСС, в което се изразява тревога от последните изменения на Закона за съдебната власт. Отменянето на разпоредбата на чл. 127а в частта, с която се предвиждаше конкурс за всеки кандидат за първоначално назначаване в органите на съдебната власт, застрашава реформата в правораздаването и печалните резултати скоро ще станат видими и за неспециалистите, а потърпевши ще бъдат не само съдилищата, а цялото общество, алармират от Съюза на съдиите. БГНЕС публикува пълния текст на писмото:
"С последните изменения на Закона за съдебната власт беше отменена разпоредбата на чл. 127а в частта, с която се предвиждаше, че конкурс се провежда не само за младши съдии и младши прокурори, но и за всеки кандидат за първоначално назначаване в органите на съдебната власт. В момента се провеждат конкурси само за младши съдии и прокурори. На последния конкурс за 44 младши съдийски места се явиха 1 011 кандидати.
Същевременно, законът дава възможност за районни съдии да бъдат назначавани кандидати, които не са се явили на конкурс или не са го издържали успешно. На практика се стига до абсурдното положение за районни съдии да бъдат предлагани лица, които са се провалили на изпита за младши съдии. За чест на мнозинството от ВСС, част от тези предложения бяха отхвърлени. Но и при най-повърхностен преглед на протоколите от заседанията е видно, че за по-малко от година по реда на “изключението” в съдилищата са назначени над 20 души.
Очертава се тенденция за съдии да бъдат назначавани хора, които не притежават необходимите професионални и нравствени качества, изисквани от закона. Вече има случаи младши съдии, които са работили като такива в продължение на 2 години, с продължение от законно допустимите 6 месеца, да не бъдат предлагани за районни съдии, защото на свободните места в съответния районен съд са назначени юристи, които не са работили в органите на съдебната власт.
Тази тенденция води до три основни сериозни вредни последици:
От една страна, използването на пролуката в законодателството действа крайно обезсърчаващо върху младите колеги, които желаят да станат съдии и се явяват на конкурс, който е по-тежък и от държавните изпити, а впоследствие биват измествани от техни колеги, които не са издържали конкурса.
На второ място – в системата влизат юристи, които са подбрани не на базата на обективна преценка на професионалните им знания, а с оглед субективната преценка на съответния административен ръководител, направил предложението.
На трето място, обезсмислят се до голяма степен вече разработените програми и самото съществуване на Националния институт на правосъдието, който беше създаден именно с цел повишаване на професионалните умения на новопостъпилите съдии – районни и младши.Освен това, налице е реална опасност младши съдии, получили достъп до системата чрез конкурс, да не получат назначения като районни съдии за сметка на външни кандидати, подбрани въз основа на неясни субективни критерии.
Считаме, че цитираното изменение на ЗСВ застрашава реформата в правораздаването и печалните резултати скоро ще станат видими и за неспециалистите, а потърпевши ще бъдат не само съдилищата, а цялото общество.
Съюзът на съдиите в България категорично настоява, да се възстанови отменената разпоредба на чл. 127а от ЗСВ, с оглед пълното утвърждаване на конкурсното начало при постъпване в съдебната система като гаранция за професионализъм в правораздаването и доверие на обществото в него. Предлагаме да се включи и допълнителна разпоредба, предвиждаща, че лица, външни на системата, не може да се назначават за съдии врайонен съд, ако за свободните места има подготвени младши съдии.
Считаме, че една такава промяна няма да отнеме време на Народното събрание, а същевременно ще бъде ясен сигнал, че народните представители се отнасят с необходимото чувство за отговорност в областта на съдебната реформа – както с оглед интересите на българското общество, така и предвид поетите ангажименти в процеса на присъединяването на България към ЕС", пише Нели Куцкова.