- Дата и час: 28 Ное 2024, 17:38 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
НЯМА ШАНС ДА ПАДНЕ КОНКУРСЪТ!
|
|
90 мнения
• Страница 2 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
младши съдия
"без призвание няма да се мине..."
Уважаеми г-н Съдия, именно за това ми бе въпроса - нима всичките тези хиляди кандидати са призвани? И защото са призвани ли е цялото това ожесточение, с което се коментират конкурсите, заради призванието ли местата са предварително раздадени под масата, умишлено се провокира незаконосъобразна процедура, ВАС постановява решения по целесъобразност за да замаже грешки на ВСС, всичко е компрометирано и т.н...
Не, очевидно не заради призванието е този хилядократно мултиплициран зор и това ожесточение в борбата за място на младши съдия или съдия.
Ето защо, уважаеми г-н Съдия, не ме заблуждавайте, че всичко е породено от онова нематериално влечение към "...най-страхотната професия, която найстина е много тежка, но и дава много в професионален план..." (по абсурдно определение не съм чувал), обусловено от наследствена предопределеност или призваност.
За това пак Ви моля да ми отговорите на поставения по-горе въпрос.
Уважаеми г-н Съдия, именно за това ми бе въпроса - нима всичките тези хиляди кандидати са призвани? И защото са призвани ли е цялото това ожесточение, с което се коментират конкурсите, заради призванието ли местата са предварително раздадени под масата, умишлено се провокира незаконосъобразна процедура, ВАС постановява решения по целесъобразност за да замаже грешки на ВСС, всичко е компрометирано и т.н...
Не, очевидно не заради призванието е този хилядократно мултиплициран зор и това ожесточение в борбата за място на младши съдия или съдия.
Ето защо, уважаеми г-н Съдия, не ме заблуждавайте, че всичко е породено от онова нематериално влечение към "...най-страхотната професия, която найстина е много тежка, но и дава много в професионален план..." (по абсурдно определение не съм чувал), обусловено от наследствена предопределеност или призваност.
За това пак Ви моля да ми отговорите на поставения по-горе въпрос.
- Упи
Re: ВАС
Изобщо не се засягам. За мен понятието "общ админинстративен акт" е нещо от рода на "инструктивен срок" - вратичка за измъкване от неудобни ситуации. С радост бих прочел посоченото от вас определение, но за съжаление оределение № 87 от 1998 г. не е от посочената дата, не е на трето отделение и не съдържа нищо по въпроса. Допускам, че сте имал/а предвид Определение № 8787 / 07.10.2002 г. по адм. дело 6954 / 2002 г. на ВАС - Първо отделение, което за съжаление не добавя абсолютно нищо към написаното в учебниците по въпроса за общите административни актове. Осван това въпросното определение е било обжалвано и в мотивите на определението на по-горната инстанция се казва: "Следователно ... заповедта ... по скоро има характер на вътрешноведомствен акт, отколкото, на общ административен акт, както ВАС - първо отделение е приел". Това показва приноса на конструкция "общ административен акт" към съдебната практика.
Не съм съгласен с твърдението ви, че има "...индивидуални адм. актове (за които е приложим ЗАП) и общи адм. актове (за които е приложим ЗВАС)". Действително в конкретния случай сте прав/а, когато казвате, че спорът е родово подсъден на ВАС, но това не е защото т.нар. временни правила са общ административен акт, а поради изричната разпоредба относно родовата подсъдност в ЗСВ. Ако административният акт, дори и общ, беше издаден от кмета на Злокучене, пак ли щеше да подлежи на обжалване на първа инстанция пред ВАС?
Освен това оставам с впечатление, че според вас, ако в закона не е предвиден специален ред за разгласяването на един административен акт, пък бил той и от неясната категория на общите, административният орган е свободен да го разгласява, както намери за добре. Правилно ли съм ви разбрал? Подобно схващане неминуемо води до необходимостта съда да е принуден да гадае кога жалбоподателят е бил уведомен, което, съгласете се, не е много коректно.
Не казахте нищо и по въпроса за влизането на временните правила в сила. Ако съдът е приел, че кандидатите са били уведомени за тях най-късно при обявяването на класирането, това не означава ли, че те не са били влезли в сила по време на провеждането на конкурса?
Не съм съгласен с твърдението ви, че има "...индивидуални адм. актове (за които е приложим ЗАП) и общи адм. актове (за които е приложим ЗВАС)". Действително в конкретния случай сте прав/а, когато казвате, че спорът е родово подсъден на ВАС, но това не е защото т.нар. временни правила са общ административен акт, а поради изричната разпоредба относно родовата подсъдност в ЗСВ. Ако административният акт, дори и общ, беше издаден от кмета на Злокучене, пак ли щеше да подлежи на обжалване на първа инстанция пред ВАС?
Освен това оставам с впечатление, че според вас, ако в закона не е предвиден специален ред за разгласяването на един административен акт, пък бил той и от неясната категория на общите, административният орган е свободен да го разгласява, както намери за добре. Правилно ли съм ви разбрал? Подобно схващане неминуемо води до необходимостта съда да е принуден да гадае кога жалбоподателят е бил уведомен, което, съгласете се, не е много коректно.
Не казахте нищо и по въпроса за влизането на временните правила в сила. Ако съдът е приел, че кандидатите са били уведомени за тях най-късно при обявяването на класирането, това не означава ли, че те не са били влезли в сила по време на провеждането на конкурса?
- Петър Таков
Re: ВАС
И още нещо - ако прочетете внимателно цитираното от вас решение, ще видите, че съдът е приел временните правила за общ административен акт и поради еднократността на действието им. Както и да разглеждаме "Наредба № 1 за условията и реда за провеждане на конкурсите за магистрати", трудно ще стигнем до извода, че тя има еднократно действие. Не сте ли съгласен/а.
- Петър Таков
Заплата
Един младши съдия почва с чисто 500 кинта на месец толкова взима и младши прокурор
Районен съдия взема чисто 750 кинта, това са чисто пари, освен това всички екстри като пари за дрехи 13 заплати, бонуси, карти съдийски, имунитет , работа гарантирана за цял живот в това несигурно време, възможност да се тегли кредит, евтини ГСМ разговори, и КОРУПЦИЯ ЯКА КОРУПЦИЯ ............ и прасе
Аз не знам друга длъжност в царството ни, която да е така сладка
Е да вярно някои съдии поработват повечко и си карат старите ладички-аз в софия поне знам 10 тина такива от общо над 400 съдии...
Бях младши съдия, бях районен съдия в СОС около софия и се отказах не искам така да си изкарвам кинтите както повечето колеги-системата се разпада отвътре-корупция и некомпетентост са двете основни причини
Айде със здраве
Районен съдия взема чисто 750 кинта, това са чисто пари, освен това всички екстри като пари за дрехи 13 заплати, бонуси, карти съдийски, имунитет , работа гарантирана за цял живот в това несигурно време, възможност да се тегли кредит, евтини ГСМ разговори, и КОРУПЦИЯ ЯКА КОРУПЦИЯ ............ и прасе
Аз не знам друга длъжност в царството ни, която да е така сладка
Е да вярно някои съдии поработват повечко и си карат старите ладички-аз в софия поне знам 10 тина такива от общо над 400 съдии...
Бях младши съдия, бях районен съдия в СОС около софия и се отказах не искам така да си изкарвам кинтите както повечето колеги-системата се разпада отвътре-корупция и некомпетентост са двете основни причини
Айде със здраве
- pichaga
- Нов потребител
- Мнения: 3
- Регистриран на: 28 Яну 2004, 16:03
Re: НЯМА ШАНС ДА ПАДНЕ КОНКУРСЪТ!
Колега ВАС, толкова по-добре за обжалващия , ако съдът приеме, че поради необнародването й Наредбата е общ административен акт. Защото:
Чл. 127а. (Нов-ДВ, бр. 74 от 2002 г.) (1) Назначаването на младши съдии и на младши прокурори се извършва след провеждане на конкурс. Конкурс се провежда и при първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт при липса на кандидат от органите на съдебната власт до обявяването на конкурса.
(2) Условията и редът за провеждане на конкурса се определят от Висшия съдебен съвет с НАРЕДБА.
Тоест ако съдът приеме, че конкурс може да се проведе по условия и ред определени с общ административен акт, както твърдите Вие, това ще бъде откровено закононарушение от страна на съда, разглеждащ жалбата срещу конкурса. Но какво им пречи на магистратите едно закононарушение в повече...
Ако обжалването на конкурса завърши с отхвърляне на жалбата, то ще бъде не защото жалбата е неоснователна в действителност, а защото висшите магистрати не се притесняват от закононарушения.
Чл. 127а. (Нов-ДВ, бр. 74 от 2002 г.) (1) Назначаването на младши съдии и на младши прокурори се извършва след провеждане на конкурс. Конкурс се провежда и при първоначално назначаване на длъжност в органите на съдебната власт при липса на кандидат от органите на съдебната власт до обявяването на конкурса.
(2) Условията и редът за провеждане на конкурса се определят от Висшия съдебен съвет с НАРЕДБА.
Тоест ако съдът приеме, че конкурс може да се проведе по условия и ред определени с общ административен акт, както твърдите Вие, това ще бъде откровено закононарушение от страна на съда, разглеждащ жалбата срещу конкурса. Но какво им пречи на магистратите едно закононарушение в повече...
Ако обжалването на конкурса завърши с отхвърляне на жалбата, то ще бъде не защото жалбата е неоснователна в действителност, а защото висшите магистрати не се притесняват от закононарушения.
- Защитник на човешките пра
Re: Пичага
Благодаря ти, Пичага,
Ти си единствения Пичага в тоя форум. Всички останали старателно отбягват тая страна на въпроса и лицемерно дълбаятв тълкуване на едно или друго, за да прикрият истинските си похотливи мераци за това, от което ти си се махнал.
Айде със здраве. Махам се от тоя форум
Ти си единствения Пичага в тоя форум. Всички останали старателно отбягват тая страна на въпроса и лицемерно дълбаятв тълкуване на едно или друго, за да прикрият истинските си похотливи мераци за това, от което ти си се махнал.
Айде със здраве. Махам се от тоя форум
- Упи
Re: Pichaga
"Пичага", не Ви е вярна информацията за заплатите както на младшите съдии, така и на районните - парите са по-малко. Това, че давата невярна информация сочи на две неща - или не сте бил младши и районен съдия, което изначава, че лъжете, или ако това наистина е било така, че манипулирате алдиторията, което показва, че не сте бил достоен да бъдете магистрат. И в двата случая не бих Ви нарекъл пичага. И от тук, как си позволявате да говорите за корупция - да не би за това да са Ви изхвърлили от съдебната система, но това при положение, че найстина сте били съдия! - и за това да говорите с такава омраза?
- младши съдия
Re: Защитник на човешките права
Съгласен съм, че ако съдът приеме, че конкурс може да се проведе по условия и ред определени с общ административен акт това ще бъде закононарушение от страна на съда, разглеждащ жалбата срещу конкурса, но щом един път вече го е сторил, имам основание, че ще приеме същото отново.
- ВАС
Re: младши съдия
Уважаеми колега, един магистрат освен че трябва да бъде призван за тази професия, трябва да бъде и грамотен. Научете се, че "наистина" се пише без "Й", защото в противен случай уронвате престижа на съдебната власт. Между другото това е съвсем добронамерен съвет и ако мога да Ви утеша ще Ви кажа, че съвсем не сте единствен - има доста неграмотни магистрати и адвокати.
- кандидат-първия
Re: ВАС
Колега ВАС, според мен не бива да уеднаквяваме правното действие на Временните правила и Наредбата. Временните правила са били създадени ad hok, те затова са и "временни", докато Наредбата си е подзаконов нормативен акт с присъщите му признаци и действие, които съм описала по-горе. Също така, необнародването на един нормативен акт не го прави общ административен акт, той просто няма да произведе действие, защото обнародването освен декларативен, има и конститутивен ефект. Предлагам Ви да прочетете още едно решение на ВАС, което би ни помогнало в известна степен и от което аз оставам с впечатление, че ВАС също счита, че Наредбата следва да се публикува в ДВ - Решение № 7189/10.07.2003 год. по адм.д. № 1249/03 год.
"Съгласно § 109 подзаконовите актове по прилагането на този закон се приемат в шестмесечен срок от влизането му в сила. Няма спор, че до обявяването и провеждането на конкурса ВСС не е приел наредба на основание чл. 127а, ал. 2 от ЗСВ. Такава е приета едва на 23.04.2003 г., като до момента не е публикувана в ДВ и съдържанието й може да се установи от сайта на ВСС в Интернет.
При това положение, жалбоподателят твърди, че ВСС не е имал законово основание да обяви и проведе конкурс за младши съдии и прокурори въз основа на приети от него Временни правила. Нормата на чл. 127а, ал. 2 от ЗСВ е императивна и изисква наличието на наредба, уреждаща регламента за провеждането на централизирания конкурс."
"Съгласно § 109 подзаконовите актове по прилагането на този закон се приемат в шестмесечен срок от влизането му в сила. Няма спор, че до обявяването и провеждането на конкурса ВСС не е приел наредба на основание чл. 127а, ал. 2 от ЗСВ. Такава е приета едва на 23.04.2003 г., като до момента не е публикувана в ДВ и съдържанието й може да се установи от сайта на ВСС в Интернет.
При това положение, жалбоподателят твърди, че ВСС не е имал законово основание да обяви и проведе конкурс за младши съдии и прокурори въз основа на приети от него Временни правила. Нормата на чл. 127а, ал. 2 от ЗСВ е императивна и изисква наличието на наредба, уреждаща регламента за провеждането на централизирания конкурс."
- кандидат-първия
Re: ВАС
Първо,заплатите на младшите съдии и прокурори въобще не са такива,каквито ги пише Пичага-по-малки са.И второ,хайде да не се заяждаме за правопис,защото на всеки се случва в бързината да прави правописни грешки,това не означава,че всички,които допускат грешки във форума са неграмотни.
- georgieva
- Младши потребител
- Мнения: 23
- Регистриран на: 10 Сеп 2003, 11:15
Re: Петър Таков
Колега, след направена проверка в Ciela, установих, че правилно съм посочил номера, годината, делото и състава на цитираното от мен определение(определението, което Вие сте посочил се отнася за друг случай). За да не Ви затруднявам да го търсите отново цитирам същото изцяло :
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 87 ОТ 2.02.1998 Г. ПО АДМ.Д. № 87/1998 Г. НА ВАС, III ОТД.
ВЪЗПРИЕТИЯТ В ЗАКОНА ЗА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД КРИТЕРИЙ ЗА КЛАСИФИКАЦИЯ НА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ АКТОВЕ Е ТЯХНОТО СЪДЪРЖАНИЕ, ФОРМА И АВТОРСТВО.
ЗАПОВЕДТА ПО ЧЛ. 10, АЛ. 2 ОТ ЗАКОНА ЗА НОТАРИУСИТЕ И НОТАРИАЛНАТА ДЕЙНОСТ Е НЕНОРМАТИВЕН, ОБЩ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ. ПОДАДЕНАТА СРЕЩУ НЕЯ ЖАЛБА НЕ СПИРА ИЗПЪЛНЕНИЕТО Й, ПОРАДИ КОЕТО ИСКАНЕТО ЗА СПИРАНЕ Е ДОПУСТИМО И СЛЕДВА ДА БЪДЕ РАЗГЛЕДАНО ПО СЪЩЕСТВО.
Чл. 15, ал. 1 ЗВАС
Чл. 10, ал. 2 ЗННД
Докладчик Ал. Еленков.
С допълнителна молба от 30.01.1998 г. жалбоподателят е поискал да бъде спряно изпълнението на цялата обжалвана от него заповед, т.е. и на т. 2 от нея.
Искането, в неговата цялост, е с правно основание чл. 15, ал. 1 от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС).
1. По допустимостта на искането:
Жалбата или протестът срещу нормативен или общ административен акт не спира изпълнението му, освен ако съдът постанови друго, гласи нормата на чл. 15, ал. 1 ЗВАС. Жалбата или протестът срещу индивидуален административен акт спира изпълнението му, е тази на чл. 15, ал. 2 ЗВАС. Следователно, искането на жалбоподателя по това дело за спиране изпълнението на обжалваната от него заповед на министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, ще бъде допустимо за разглеждане по същество, ако тя е нормативен или общ административен акт. Ако тази заповед е индивидуален административен акт, искането би било недопустимо за разглеждане по същество поради липса на правен интерес - изпълнението на индивидуален административен акт се спира с подаването на жалба или протест срещу него (чл. 15, ал. 2 ЗВАС). Ето защо решаването на въпроса допустимо ли е за разглеждане по същество искането за спиране на посочената заповед на министъра на правосъдието и правната евроинтеграция е свързано с изясняването на въпроса какъв по вид административен акт е тази заповед.
В Закона за Върховния административен съд законодателят е употребил четири термина, с които е обозначил различни видове административни актове: нормативни - чл. чл. 6; 13, ал. 1; 15, ал. 1; 27, ал. 1; 31 и 41, ал. 3; ненормативни - чл. 22; общи - чл. чл. 6; 13, ал. 2; 15, ал. 1 и 28, и индвидуални - чл. чл. 13, ал. 2; 15, ал. 2 и 28. Легално определение за всеки от тях липсва. Поради това то следва да бъде извлечено от критерия, възприет от законодателя за тази класификация. Граматическото и логическото тълкуване на изброените текстове води до извода, че този критерий е съдържанието, формата и авторството на административния акт. Ако административният акт съдържа правила за поведение, съставляващи конкретизация на други, абстрактно определени със закон основни правила за поведение със същата насоченост и е издаден от държавен орган, оторизиран от Конституцията на Република България с нормотворческа компетентност, той е нормативен. Всеки друг акт, съдържащ властническо правно предписание и издаден от орган на държавно управление, е ненормативен. Приоритет на правната доктрина е да посочи и обоснове разликите между тези два основни вида административни актове, но за нуждите на тук предприетото изследване е необходимо да се посочи основната: съдържащите се в нормативните актове правни норми, въз основа на които за определени правни субекти възникват субективни права или задължения, имат действие до отменяването им с други правни норми и през този неопределен период от време права или задължения могат да възникнат многократно за също така неопределен брой правни субекти; обратно, действието на съдържащите се в ненормативните актове правни предписания, от които също така възникват субективни права или задължения за правни субекти, се изчерпва с еднократното консумиране на правата или изпълнение на задълженията от лицата, до които са адресирани.
От своя страна, пак по същия критерий, но с акцент върху степента на конкретизация на техните адресати, ненормативните актове биват:
а) общи - ненормативни административни актове, адресирани до абстрактна група лица, имащи определен правен статут и б) индивидуални - ненормативни административни актове, адресирани до конкретно определени (индивидуализирани) правни субекти, независимо дали те са изброени поименно или индивидуализацията им може да бъде извлечена по други белези.
С обжалваната заповед министърът на правосъдието и правната
евроинтеграция на основание чл. 10, ал. 1 и ал. 2 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност е открил места за нотариуси в подробно изброените съдебни райони (т. 1) и е насрочил конкурс за нотариуси на тези места (т. 2). Очевидно тя не съдържа трайно установени правила за поведение, а правно предписание, от което възниква субективно право за кандидатстване за нотариус в определено с нея място. Това право възниква за неопределен брой (абстрактна група) лица, имащи висше юридическо образование и отговарящи на останалите изисквания на закона. Ето защо Върховният административен съд, трето отделение, намира, че тази заповед е ненормативен, общ административен акт, поради което с оглед на чл. 15, ал. 1 ЗВАС подадената срещу нея жалба не спира изпълнението й и искането за спиране, постановено от съда, е допустимо и следва да бъде разгледано по същество.
Що се отнася до поставения от Вас въпрос: "Ако административният акт, дори и общ, беше издаден от кмета на Злокучене, пак ли щеше да подлежи на обжалване на първа инстанция пред ВАС?", намирам следното:
Преди всичко въпросът е е не кой съд (ОС или ВАС) ще разгледа жалбата, а кой е приложимия закон. Намирам, че общия адм. акт (за същите виж и статията на ПАНАЙОТОВА, E. - "ПОНЯТИЕ ЗА АДМИНИСТРАТИВНОПРАВНО ОБСЛУЖВАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО") няма да подлежи на обжалване по ЗАП, тъй като при всички случаи, не съдържа белезите на ИАА по чл. 2 от ЗАП.
Аргумент в полза на моята теза е и чл. 6 от ЗВАС: Нормативните и общите административни актове на общинските съвети се обжалват пред съответния окръжен съд, доколкото в специален закон не е предвидено друго.
Ясно е, че в тези случаи компетентен е съответния окръжен съд, но разглеждането ще стане по реда на ЗВАС.
Правилно сте рабрали становището ми относно разгласяването на ОАА, когато в закона не е предвиден специален ред за това. Твърдя, че няма закон, който да съдържа такава уредба, но това не означава, че не могат да бъдат издавани ОАА. В такъв случай, разгласяването е грижа на адм. орган, колкото и да Ви се струва некоректно. Съда не следва да гадае кога е станало това, а въз основа на доказателствата по делото да установи точния момент.
Най-сетне, ВАС е поставил въпросът за разгласяването на Временните правила във връзка с началото на срока за обжалването им, който към момента на подаване на жалбите срещу конкурса, според него, е бил изтекъл.
Трябва изрично да подчертая, че не поставям под съмнение незаконосъоразността на проведения въз основа на Временните правила конкурс. Изразеното от мен становище, че последния конкурс няма да падне се основава на виждането на ВАС за Временните правила, и на обстоятелстовото, че и нещата с Наредбата, предвид необнародването й, стоят по аналогичен начин.
Не казахте нищо и по въпроса за влизането на временните правила в сила. Ако съдът е приел, че кандидатите са били уведомени за тях най-късно при обявяването на класирането, това не означава ли, че те не са били влезли в сила по време на провеждането на конкурса?
Моля Ви, колега, при несъгласие с изложените от мен тези да се аргументирате обстойно, за да бъде дискусията полезна и за мен, а не само да задавате въпроси. Разколебаването на една теза е винаги по-лесно, от колкото цялостното й разбиване с аргументи.
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 87 ОТ 2.02.1998 Г. ПО АДМ.Д. № 87/1998 Г. НА ВАС, III ОТД.
ВЪЗПРИЕТИЯТ В ЗАКОНА ЗА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД КРИТЕРИЙ ЗА КЛАСИФИКАЦИЯ НА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ АКТОВЕ Е ТЯХНОТО СЪДЪРЖАНИЕ, ФОРМА И АВТОРСТВО.
ЗАПОВЕДТА ПО ЧЛ. 10, АЛ. 2 ОТ ЗАКОНА ЗА НОТАРИУСИТЕ И НОТАРИАЛНАТА ДЕЙНОСТ Е НЕНОРМАТИВЕН, ОБЩ АДМИНИСТРАТИВЕН АКТ. ПОДАДЕНАТА СРЕЩУ НЕЯ ЖАЛБА НЕ СПИРА ИЗПЪЛНЕНИЕТО Й, ПОРАДИ КОЕТО ИСКАНЕТО ЗА СПИРАНЕ Е ДОПУСТИМО И СЛЕДВА ДА БЪДЕ РАЗГЛЕДАНО ПО СЪЩЕСТВО.
Чл. 15, ал. 1 ЗВАС
Чл. 10, ал. 2 ЗННД
Докладчик Ал. Еленков.
С допълнителна молба от 30.01.1998 г. жалбоподателят е поискал да бъде спряно изпълнението на цялата обжалвана от него заповед, т.е. и на т. 2 от нея.
Искането, в неговата цялост, е с правно основание чл. 15, ал. 1 от Закона за Върховния административен съд (ЗВАС).
1. По допустимостта на искането:
Жалбата или протестът срещу нормативен или общ административен акт не спира изпълнението му, освен ако съдът постанови друго, гласи нормата на чл. 15, ал. 1 ЗВАС. Жалбата или протестът срещу индивидуален административен акт спира изпълнението му, е тази на чл. 15, ал. 2 ЗВАС. Следователно, искането на жалбоподателя по това дело за спиране изпълнението на обжалваната от него заповед на министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, ще бъде допустимо за разглеждане по същество, ако тя е нормативен или общ административен акт. Ако тази заповед е индивидуален административен акт, искането би било недопустимо за разглеждане по същество поради липса на правен интерес - изпълнението на индивидуален административен акт се спира с подаването на жалба или протест срещу него (чл. 15, ал. 2 ЗВАС). Ето защо решаването на въпроса допустимо ли е за разглеждане по същество искането за спиране на посочената заповед на министъра на правосъдието и правната евроинтеграция е свързано с изясняването на въпроса какъв по вид административен акт е тази заповед.
В Закона за Върховния административен съд законодателят е употребил четири термина, с които е обозначил различни видове административни актове: нормативни - чл. чл. 6; 13, ал. 1; 15, ал. 1; 27, ал. 1; 31 и 41, ал. 3; ненормативни - чл. 22; общи - чл. чл. 6; 13, ал. 2; 15, ал. 1 и 28, и индвидуални - чл. чл. 13, ал. 2; 15, ал. 2 и 28. Легално определение за всеки от тях липсва. Поради това то следва да бъде извлечено от критерия, възприет от законодателя за тази класификация. Граматическото и логическото тълкуване на изброените текстове води до извода, че този критерий е съдържанието, формата и авторството на административния акт. Ако административният акт съдържа правила за поведение, съставляващи конкретизация на други, абстрактно определени със закон основни правила за поведение със същата насоченост и е издаден от държавен орган, оторизиран от Конституцията на Република България с нормотворческа компетентност, той е нормативен. Всеки друг акт, съдържащ властническо правно предписание и издаден от орган на държавно управление, е ненормативен. Приоритет на правната доктрина е да посочи и обоснове разликите между тези два основни вида административни актове, но за нуждите на тук предприетото изследване е необходимо да се посочи основната: съдържащите се в нормативните актове правни норми, въз основа на които за определени правни субекти възникват субективни права или задължения, имат действие до отменяването им с други правни норми и през този неопределен период от време права или задължения могат да възникнат многократно за също така неопределен брой правни субекти; обратно, действието на съдържащите се в ненормативните актове правни предписания, от които също така възникват субективни права или задължения за правни субекти, се изчерпва с еднократното консумиране на правата или изпълнение на задълженията от лицата, до които са адресирани.
От своя страна, пак по същия критерий, но с акцент върху степента на конкретизация на техните адресати, ненормативните актове биват:
а) общи - ненормативни административни актове, адресирани до абстрактна група лица, имащи определен правен статут и б) индивидуални - ненормативни административни актове, адресирани до конкретно определени (индивидуализирани) правни субекти, независимо дали те са изброени поименно или индивидуализацията им може да бъде извлечена по други белези.
С обжалваната заповед министърът на правосъдието и правната
евроинтеграция на основание чл. 10, ал. 1 и ал. 2 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност е открил места за нотариуси в подробно изброените съдебни райони (т. 1) и е насрочил конкурс за нотариуси на тези места (т. 2). Очевидно тя не съдържа трайно установени правила за поведение, а правно предписание, от което възниква субективно право за кандидатстване за нотариус в определено с нея място. Това право възниква за неопределен брой (абстрактна група) лица, имащи висше юридическо образование и отговарящи на останалите изисквания на закона. Ето защо Върховният административен съд, трето отделение, намира, че тази заповед е ненормативен, общ административен акт, поради което с оглед на чл. 15, ал. 1 ЗВАС подадената срещу нея жалба не спира изпълнението й и искането за спиране, постановено от съда, е допустимо и следва да бъде разгледано по същество.
Що се отнася до поставения от Вас въпрос: "Ако административният акт, дори и общ, беше издаден от кмета на Злокучене, пак ли щеше да подлежи на обжалване на първа инстанция пред ВАС?", намирам следното:
Преди всичко въпросът е е не кой съд (ОС или ВАС) ще разгледа жалбата, а кой е приложимия закон. Намирам, че общия адм. акт (за същите виж и статията на ПАНАЙОТОВА, E. - "ПОНЯТИЕ ЗА АДМИНИСТРАТИВНОПРАВНО ОБСЛУЖВАНЕ НА НАСЕЛЕНИЕТО") няма да подлежи на обжалване по ЗАП, тъй като при всички случаи, не съдържа белезите на ИАА по чл. 2 от ЗАП.
Аргумент в полза на моята теза е и чл. 6 от ЗВАС: Нормативните и общите административни актове на общинските съвети се обжалват пред съответния окръжен съд, доколкото в специален закон не е предвидено друго.
Ясно е, че в тези случаи компетентен е съответния окръжен съд, но разглеждането ще стане по реда на ЗВАС.
Правилно сте рабрали становището ми относно разгласяването на ОАА, когато в закона не е предвиден специален ред за това. Твърдя, че няма закон, който да съдържа такава уредба, но това не означава, че не могат да бъдат издавани ОАА. В такъв случай, разгласяването е грижа на адм. орган, колкото и да Ви се струва некоректно. Съда не следва да гадае кога е станало това, а въз основа на доказателствата по делото да установи точния момент.
Най-сетне, ВАС е поставил въпросът за разгласяването на Временните правила във връзка с началото на срока за обжалването им, който към момента на подаване на жалбите срещу конкурса, според него, е бил изтекъл.
Трябва изрично да подчертая, че не поставям под съмнение незаконосъоразността на проведения въз основа на Временните правила конкурс. Изразеното от мен становище, че последния конкурс няма да падне се основава на виждането на ВАС за Временните правила, и на обстоятелстовото, че и нещата с Наредбата, предвид необнародването й, стоят по аналогичен начин.
Не казахте нищо и по въпроса за влизането на временните правила в сила. Ако съдът е приел, че кандидатите са били уведомени за тях най-късно при обявяването на класирането, това не означава ли, че те не са били влезли в сила по време на провеждането на конкурса?
Моля Ви, колега, при несъгласие с изложените от мен тези да се аргументирате обстойно, за да бъде дискусията полезна и за мен, а не само да задавате въпроси. Разколебаването на една теза е винаги по-лесно, от колкото цялостното й разбиване с аргументи.
- ВАС
Re: кандидат-първия
В законодателството, както и в теорията понятие "временен" юридически акт. Впрочем всеки ЮА съществува определен период от време, поради което използването на термина "временен" е най-малкото ненужно. Юридическите актове (подчертавам юридическите), що се отнася до тяхната абстрактност и адресати биват: индивидуални, общи и нормативни.
Не съм съгласен, че Наредбата е подзаконов нормятивен акт. Същата не е съобразена с чл. 5 от КРБ, както и с чл. 34, ал. 1, т. 4 ЗНА, поради което не може да бъде такъв. Становището ми, че Наредбата ще бъде приета от ВАС като ОАА, се базира изцяло на цитираното от мен съдебно решение (същото становище ВАС подържа и в посоченото от Вас решение).
Не съм съгласен, че Наредбата е подзаконов нормятивен акт. Същата не е съобразена с чл. 5 от КРБ, както и с чл. 34, ал. 1, т. 4 ЗНА, поради което не може да бъде такъв. Становището ми, че Наредбата ще бъде приета от ВАС като ОАА, се базира изцяло на цитираното от мен съдебно решение (същото становище ВАС подържа и в посоченото от Вас решение).
- ВАС
Re: кандидат-първия
Благодаря Ви за съвета, кандидат-първи. Наистина научих нещо и от Вас, макар и в друга област на познанието. Впрочем, сега разбирам смисъла на Вашия ник - "кандидат-първи" за учител по български език и литература.
- младши съдия
Re: НЯМА ШАНС ДА ПАДНЕ КОНКУРСЪТ!
Отдавна не бях се включвал във форума, защото чисто и просто нямах Интернет, но досега от всички изказвания твоето становище напълно се препокрива с моето. Явно с теб имаме доста сходно мислене. Ако ще обжалваш конкурса, най-добре е да напишем обща жалба. Приканвам и всички останали да се присъединят. Така шансовете се умножават!!!
- karo
- Потребител
- Мнения: 166
- Регистриран на: 28 Яну 2004, 15:34
Re: кандидат-първия
Не забравайте, че има и КАСАЦИОННА инстанция. Защо предварително лишавате обжалвалите от триинстанционна защита?!:))))))))))
- karo
- Потребител
- Мнения: 166
- Регистриран на: 28 Яну 2004, 15:34
Re: Заплата
Ето, това се нарича в „напречен РАЗРЕЗ” на системата. Колко ми се щеше да не бе вярно Вашето становище.
- karo
- Потребител
- Мнения: 166
- Регистриран на: 28 Яну 2004, 15:34
Re: НЯМА ШАНС ДА ПАДНЕ КОНКУРСЪТ!
ЕВРИКА, има участник, познал точните килограми!!!:))))))))))
- karo
- Потребител
- Мнения: 166
- Регистриран на: 28 Яну 2004, 15:34
90 мнения
• Страница 2 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта