навсякъде
справочник
нормативни актове
закони кодекси правилници
конституция наредби ДВ
 
 

Спектър Технологии

Появата на AI: Обликът на работата в бъдеще ще се определя от служителите

2024-05-21 0

Появата на AI: Обликът на работата в бъдеще ще се определя от служителите

Индексът на тенденциите в работата за 2024 г. показва, че 3 от 4 души вече използват изкуствен интелект на работното си място

През 2024 г. широкото навлизане на изкуствения интелект (AI) в работата се превърна в реалност. Microsoft и LinkedIn споделят тенденциите, които променят работата. Индексът на тенденциите в работата (Work Trend Index) изследва нагласите на служители и лидери в различни индустрии в целия свят, за да предложи уникална и навременна информация – в него участват над 31 000 души в 31 държави и са взети предвид трилиони сигнали за продуктивността на Microsoft 365 и на проучвания с клиенти от списъка Fortune 500. Ето какво трябва да знае пазарът:

  1. През последните шест месеца използването на изкуствен интелект нараства почти двойно
  2. Трима от четирима служители използват изкуствен интелект на работното си място
  3. Служителите желаят да използват изкуствен интелект на работното място и нямат намерение да чакат компаниите да ги настигнат
  4. Тези, които срещат затруднения поради темпото и обема на работата, собствени инструменти, базирани на изкуствен интелект. По-конкретно 78 % от тях използват свои собствени инструменти за изкуствен интелект на работното място. Това явление е още по-често срещано в малките и средните компании (80 %) и не е само за поколението Z, BYOAI (Bring You Own AI), а обхваща всички поколения.
  5. В LinkedIn се наблюдава значително (142-кратно) увеличение на броя на професионалистите, които добавят умения за работа с изкуствен интелект в профилите си
  6. Само за последните 6 месеца използването на курсове за обучение на LinkedIn, предназначени за изграждането на умения за работа с изкуствен интелект, е нараснало със 160 % сред нетехнически специалисти с роли като ръководители на проекти, архитекти и административни асистенти, които желаят да повишат своите умения.
  7. Според потребителите AI им помага да пестят време (90 %), да се фокусират върху най-важните задачи на работното място (85 %), да бъдат по-креативни (84 %) и да се наслаждават повече на работата си (83 %).
  8. През месец март най-големите потребители на Teams (първите 5 %) успяха да обобщят 8 часа срещи с помощта на Copilot, което се равнява на цял работен ден.
  9. Повечето лидери споделят, че не биха наели човек без умения за работа с изкуствен интелект
  10. За работещите с AI служители изкуственият интелект вдига летвата и премахва тавана на израстването в кариерата.

AI вече променя облика на всички индустрии и трансформира икономиката. Неотдавна публикуваните констатации на PWC разкриват, че почти половината от икономическите ползи, които се очакват до 2030 г., ще бъдат резултат от усъвършенстването на продуктите и насърчаването на потребителския интерес. До 2030 г. AI може да добави до 11,5 % от БВП на Южна Европа, включително Адриатическия регион, което се равнява на допълнителни 700 млрд. долара. Индексът на тенденциите в работата показва как само за една година AI е повлиял начина, по който хората работят, ръководят и наемат служители по целия свят. Microsoft също така обяви нови възможности в Copilot за Microsoft 365, а LinkedIn предостави безплатно достъп до над 50 учебни курса за абонатите на LinkedIn Premium, предназначени да помогнат на професионалистите на всички нива да повишат знанията и уменията си в областта на AI*.

В доклада се подчертават три идеи, които всеки лидер и професионалист трябва да познава във връзка с въздействието на изкуствения интелект върху работата и пазара на труда през следващата година:

  •  Служителите желаят да използват AI на работното място и нямат намерение да чакат компаниите да ги настигнат: 75 % от работещите с познания в областта на изкуствения интелект вече използват AI на работното си място. Служителите, много от които срещат затруднения в справянето с темпото и обема на работата, споделят, че AI пести време, повишава креативността и им позволява да се съсредоточат върху най-важните задачи на работното място. Но въпреки че 79 % от ръководителите изразяват съгласие, че внедряването на AI е от решаващо значение за запазване на конкурентоспособността, 60 % споделят, че компаниите им нямат визия и планове за внедряването му. Поради тази причина служителите вземат нещата в свои ръце. 78 % от потребителите на AI ползват свои собствени, базирани на изкуствен интелект инструменти на работа — Bring Your Own AI (BYOAI), като по този начин не успяват да се възползват от ползите от стратегическото използване на изкуствен интелект в голям мащаб и излагайки на риск данните на компанията.

  • За служителите AI вдига летвата и премахва тавана в израстването в кариерата: Въпреки че изкуственият интелект и загубата на работни места са на преден план в съзнанието на мнозина, данните показват друго: недостигът на квалифицирани и талантливи служители, които обмислят промени в кариерата, предлагат огромни възможности за тези, които усвояват умения в областта на AI. Мнозинството от лидерите (55 %) са загрижени за наличието на достатъчно талантливи служители за заемане на длъжности през тази година, като този натиск се усеща най-силно в областта на киберсигурността, инженерните специалности и креативния дизайн. Междувременно специалистите непрестанно търсят възможности. 46 % от тях в глобален план обмислят да напуснат работата си през следващата година — исторически връх от Голямото пренареждане на пазара на труда, на което сме свидетели от 2021 г. насам. Въпреки че две трети от лидерите (66 %) не биха наели човек без умения за работа с изкуствен интелект, само 39 % от потребителите са получили обучение за работа с AI от своята компания и само 25 % от компаниите очакват да предложат такова обучение тази година. С други думи специалистите се обучават сами. От края на миналата година наблюдаваме 142-кратно увеличение на броя на потребителите на LinkedIn, които добавят в профилите си умения за работа с AI като Copilot и ChatGPT, и 160 % увеличение на броя на нетехническите специалисти, които използват курсове за обучение в LinkedIn, за да развият уменията си за за работа с изкуствен интелект.

  • Възходът на служителите, които работят с изкуствен интелект, и какво разкрива той за бъдещето: Проучването очертава четири типа потребители на AI — от скептици, които рядко използват AI, до потребители, които го използват широко в работата си. В сравнение със скептиците, втората категория потребители на AI са преориентирали работните си дни по фундаментален начин, преосмисляйки бизнес процесите и спестявайки над 30 минути на ден. Над 90 % от тези потребители споделят, че AI повишава управляемостта на огромното им работно натоварване и прави работата им по-приятна. Но те не са сами в това начинание. За тези потребители вероятността главният изпълнителен директор на компанията да е говорил за значението на използването на генеративен изкуствен интелект в работата е 61 % по-висока; 53 % от тях са били насърчени от ръководството да обмислят по какъв начин AI може да трансформира тяхната функция, а на 35 % е по-вероятно да бъде предложено специално обучение по AI, съобразено с конкретната им роля или функция.


Microsoft обяви и иновацията Copilot за Microsoft 365, за да помогне на потребителите да започнат да използват AI. В полето за подсказване се появява нова функция за автоматично попълване. Copilot вече ще помага на хората, на които е предложен начален промпт, предлагайки им възможност да го довършат и по-подробен промпт въз основа на въведените данни, за постигането на оптимален резултат. Когато хората знаят какво искат, но не намират подходящите думи, новата функция за пренаписване в Copilot ще превърне основния промпт в богат източник на синоними с едно натискане на бутона. Catch Up е нов чат интерфейс, който обобщава важна за индивидуалния потребител информация въз основа на неотдавнашна дейност и предоставя препоръки в зависимост от нуждите. Например Copilot ще маркира предстояща среща и ще предостави съответната информация, за да помогне на участниците да се подготвят. А новите възможности в Copilot Lab ще позволят на потребителите да създават, публикуват и управляват промптове, съобразени с тях, както и с конкретния им екип, роля и функция. Тези функции ще станат налични през следващите месеци.

LinkedIn също така предоставя инструменти с изкуствен интелект, за да можете да напреднете в кариерата си.

  • За повишаване на квалификацията. LinkedIn Learning предлага над 22 000 курса, включително над 600 курса по изкуствен интелект, за изграждането на умения за работа в областта на генеративния изкуствен интелект и предоставянето на възможност на екипите да правят бизнес инвестиции, задвижвани от GAI, или предназначени просто за потребителите, които желаят да поддържат уменията си. Това включва над 50 нови курса за обучение по AI, които дават възможност на професионалисти, независимо от нивото на уменията, които притежават. Новите курсове са безплатни и достъпни за всички до 8 юли.

  • По-добри умения за кариерно израстване. За абонатите на LinkedIn Premium персонализираните изводи в LinkedIn Feed за публикации, статии или видеоклипове (от статията до коментара), задвижвани от изкуствен интелект, също могат да помогнат на хората ежедневно в кариерата им с персонализирана, подходяща информация и възможности, включително идеи и действия, които можете да предприемете.

  • Търсене на работа. Благодарение на новите инструменти с изкуствен интелект потребителят вече може да прецени дали е подходящ за дадена роля за секунди въз основа на опита и уменията си, да получи съвет как да изпъкне, а абонатите му ще виждат и предложения, например за умения, които да развият, професионалисти от мрежата им, с които да се свържат, и др. Досега над 90 % от потребителите с достъп споделят, че това им е било полезно при търсенето на работа.
за 59%  против 41%  233 гласували
принтирай блогове добави в любими



Новини


 
 
 

Спектър


 
rss
Посети форума